Ves al contingut principal

Un dictat diferent - Dictat en cursa

Aquest post el faig amb la intenció de donar una segona oportunitat als dictats. 

Recordo avorrir-me moltíssim a classe quan el mestre dictava el text que nosaltres havíem de copiar. Generalment, la història que t'explicava no tenia ni solta ni volta, no estava contextualitzat ni et portava a cap conclusió o reflexió. 
Els dictats s'utilitzaven, únicament, per treballar els aspectes ortogràfics que s'havien estudiat a classe anteriorment i quedaven allà a la carpeta amb l'única finalitat de copiar les faltes deu vegades i de competir amb els companys per qui tenia el nombre de faltes més baix. 
En definitiva, que els dictats han sigut sempre una activitat avorrida i poc desitjada pels alumnes. 

Per què no fer-ho diferent? 

http://blog.ididactic.com/la-importancia-de-los-dictados/
Els dictats són una eina molt útil i necessària pel mestre i un gran exercici de memorització i reflexió metalingüística pels alumnes. Tanmateix, no és imprescindible per a l'avaluació ni necessàriament ha de tenir sempre la mateixa execució. 

Així doncs, vaig estar buscant i pensant una manera diferent de fer un dictat amb els meus alumnes de sisè a l'escola on realitzo les pràctiques i va sortir això:



DICTAT EN CURSA


Distribució de l'aula / organització: dividirem els alumnes per parelles (un grup de 3 màxim). Col·locarem un membre de la parella en una paret de la classe (dempeus) i l'altre en una altra paret (assegut en una taula). De manera que quedi la meitat de la classe en una banda de la classe (pissarra) i l'altre meitat en una altra (amb taules).
Si és possible, enretirarem les taules que impedeixin el pas als que estan dempeus, ja que poden molestar. 

Material: Paper i boli per un membre de la parella. Un dictat preparat per el/la mestre/a per a l'altre membre de la parella. 

Desenvolupament de l'activitat:
Donarem als membres de la parella que hi ha dempeus a la banda de la pissarra un paper a cadascú on hi haurà escrit el dictat que haurà preparat la mestra de manera que cada frase quedi en una línia. Per exemple, com aquest:

Els músics bufen les trompetes i toquen els timbals. 
Els nens ballen i piquen de mans. 
Els grans juguen a cartes i a daus. 
Els carrers estan decorats. 
Les festes del poble ja han començat!

A continuació, se'ls donarà les instruccions: 
Se'ls demanarà que s'aprenguin de memòria la primera frase fixant-se molt bé en els signes de puntuació i en l'ortografia (accents i/o qualsevol altre aspecte que al mestre li interessi remarcar). Un cop se l'hagin après, hauran d'anar a buscar la seva parella a l'altra banda de la classe i dictar-li la frase que s'han après. Les correccions les efectuaran al moment, és a dir, que han d'estar molt atents al que escriu el seu company per tal de poder dir-li on s'ha equivocat i ajudar-lo a rectificar.

Quan hagin dictat la primera frase hauran de tornar per aprendre's la segona, i així fins que s'acabi el dictat.




Cada mestre és lliure d'escollir com organitzarà l'activitat. Es pot deixar total llibertat i respectar els ritmes de cada alumne i es pot fer de manera més pautada, donant el tret de sortida independentment de si algú no ha tingut temps de fixar-se en tots els detalls o d'aprendre's correctament la frase. 

Per altra banda, la distribució de les frases en línies del dictat també és opcional. Si el que volem és que facin una reflexió metalingüística més potent i que hagin de decidir fins on s'aprenen la frase per tal de no deixar la frase tallada o sense sentit, podem deixar el dictat amb els punts seguits i apart originals. 



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Els tres porquets i el llop

Els tres porquets - una mà de contes




ELS TRES PORQUETSConte popular francès Hi havia una vegada tres germans porquets que vivien en una granja. Com que eren molt inquiets, es passaven les hores somiant truites i preguntant-se quan serien capaços d'abandonar la granja i, de passada, perdre de vista el gall emprenyadors que els despertava cada matí.  Un bon dia van armar-se de valor i van decidir anar a l'aventura. Així doncs, nerviosos com un flam, per fi van saltar la tanca de la granja i van disposar-se a veure món.  Després de caminar i caminar i de visitar les ciutats més importants del món, els tres porquets van arribar a les afores del poble més maco que havien vist mai. Oooooohhhhhhhhh!! Que bonic!, van exclamar. I, sense pensar-s'ho dues vegades, van decidir quedar-se a viure allà. 


- Ara només necessitem una casa - va dir el més gran dels tres-. Tinc una idea, podem comprar maons i fer-nos una casa per viure-hi plegats. 
Però als seus germans no els va agradar gaire la i…

10 poemes de Nadal

S'acosten les vacances de Nadal i des de les escoles ja es comencen a treballar contes, llegendes i poesies al voltant d'aquestes dates tant especials a tot el món.
En aquest post m'agradaria fer un recull de 10 links on podeu trobar poesies i cançons de Nadal i idees per treballar-les.

Moltes gràcies! Espero que us agradi



Bon Nadal * Un BON raig de sol, un núvol que neix amb l'alba, el cel ja blau i a la terra tot en calma. Dia deNADAL,tothom a casa. Àpat especial, regals a l'arbre. Aromes de bosc pel pessebre dansen entre rius de plata i flocs de farina blanca. Podem somniar amb aquesta estampa i que sempre al nostre voltant
regnin la pau i l'esperança.




***
(Isabel Barriel)


ZDP - Zona de Desenvolupament Proper (Vigotsky)

Segons Vigotsky, el procés de desenvolupament segueix el d’aprenentatge, i aquest aprenentatge crea l’àrea de desenvolupament potencial, per això s’ha de tenir present. Vigotsky afirma que “l’aprenentatge escolar no parteix mai de zero. Tot aprenentatge en l’escola té la seva prehistòria”. Cal diferenciar entre el nivell efectiu actual i el nivell de desenvolupament potencial, que és allò que l’infant pot aconseguir. El desenvolupament actual és el nivell que l’infant ja ha aconseguit com a fruit del seu desenvolupament i d’experiències prèvies. El nivell de desenvolupament potencial es refereix als processos de desenvolupament que estan succeint i progressant o que són a punt d’ocórrer o de progressar.
Així, podem dir que la ZDP (Zona de Desenvolupament Proper) és la diferència entre el nivell de desenvolupament real actual i el nivell de desenvolupament potencial, determinat mitjançant la resolució de problemes amb la guia i la col·laboració d'adults o companys més capaços. El term…